Kineser

Känner att jag varit så positiv gällande kineserna på sista tiden, tänkte därför klanka ner lite på dem. Vi börjar med min favorti, IKEA.

Vi tar ju Internet förgivet hemma, men på IKEAs kontor här så måste personalen ansöka om att få Internet för det är inget som alla får. (Såklart har de mail och intranät, men sen är det spärrat) En kompis ansökte om att få Internet för att kunna utföra vissa uppgifter som hon fått, av sin chef fick hon då svaret Räcker fram till åsskiftet?. Det som gör denna historia extra knäpp är att hennes chef är Svensk, dock har han bott här i flera flera år vilket är ett tydligt tecken på att bor man här för länge blir man knäpp. Jag tror att gränsen går vid 5 år, sen går det utför på allvar.

Det är juletider så många europeer har nu börjat åka hem, alla våra chefer åkte igår så nu är det bara vi fotfolk kvar. Kl 09.00 sharp är alltid alla på kontoret, nu är klockan 10.00 och det är jag +4 andra europeer här, alla kineser har tagit sovmorgon. Tydligen är det såhär när det inte är några chefer på kontoret, och tydligen är det mer vanligt än ovanligt att när kineserna väl kommer så sover det dagen igenom över skrivborde. Säger ju det, kineser är helt i avsaknad av moral. (Nu kanske ni tänker men du sitter ju och bloggar, vad är det för moral? Men då vill jag bara säga att som vanligt har jag inget att göra så för att inte dö av uttråkning får jag roa mig sjävl på bästa sätt)

En sak som dock kan förklara varför kineserna aldrig levererar i tid, är sega och i mina ögon rätt ignoranta är att vi ser på tid på olika sätt. Om vi tar en timme, vi ser ju på den timmen som en rak linje och när timmen är slut är tiden slut. Har vi inte lyckats skapa något på den timmen så är det förlorad tid. Kineserna däremot ser tiden som en cirkel, när timmen är slut kommer det en ny timme. Därför kommer det alltid komma ny tid när man kan göra saker, för tiden tar aldrig slut. På ett sätt rätt skönt tankesätt, men man kan ju bli lite störd. Jag menar en deadline är en deadline, det blir ju en dominoeffekt om person 1 inte levererar i tid. Men så långt tänker de väl inte...!

Googlade trött kines för att hitta någon passande bild till inlägget, då kom den här bilden upp


Vad hände med honom?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0