Only the best is good enough!

Pa jobbet finns massa forum dar foretag diskuterar olika saker med regeringsrepresentanter, ett av amnena ar Food Safty. Da jag till viss del ar skadad av min tid pa ICA kan jag inte lata bli att tycka att detta ar lite intressant.

Var en artikel i kinesiska tidningar for ett tag sedan om ett amerikanskt basketlag som akt dit i en dopingkontroll nar de kom hem efter att ha varit har och spelat ett tag. Efter flera undersokningar kom man fram till att steroiderna kom fran kinesisk kyckling som spelarna atit. Spinnoffen pa detta blev ju saklar repotage om hur mycket hormoner kycklingfarmarna ger sina kycklingar, och det mina vanner var inte en dos man bara rycker pa axlarna at.

En annan matskandal utspelade sig for ett par ar sedan, det var ett foretag som tillverkar mjolkersattning till bebisar som ville spara pengar. Foretaget blandade darfor ut ersattningen med vatten, men for att klara proteinkontrollen sa tillsatte de nagot medel som jag inte minns namnet pa. Detta resulterade i att flera bebisar dog da de inte klarade av det medel som tillverkarna tillsatt. For att satta ner foten sa avrattade kinesiska regeringen hela ledningen for mjoklersattningsforetaget.

Igar kvall lag jag och laste ett repotage om Shanghains hotpot stallen, min favorit Qimin var representerad och jag fick en smarre chock nar jag laste texten. Vet att de har organisk mat dar, vad exakt som menas med organiskt har jag aldrig reflekterat over men det later bra sa jag gillar det. Men nu vet jag hur man tolkar organisk mat pa kinesiskt vis: Kottet ar fritt fran hormoner, kycklingarna far ga fritt och fisken ar fri fran tungmetaller. Ska jag tolka det som att allt kott har som inte ar organisk ar fullt med hormoner och fisken har full av tungmetaller?



Ganska sa upprord tog jag upp detta pa jobbet i dag pa morgonen, sa att jag funderade pa att bli lite av en vegeterian. Finns det inte importerat kott sa ater jag gronsaker. Dvs, tvart om mot hemma sa tanker jag inte ata lokalproducerat och narodlat. Detta galler aven gronsaker och frukt. Da visade det sig att halften av alla icke kineser pa jobbet redan at sa. Sa fran och med nu tanker jag i den man jag kan endast ata importerad mat. Kanns ju helt absourt eftersom man hemma verkligen tanker tvart om. Men litar inte pa kineserna nar det kommer till mat. Men som den sanna kottalskare jag ar kan jag inte vanta tills i sommar, ska ata sa mycket grillad blodig biff att det star mig upp till halsen! Kommer aven att ha min "Antligen hemma middag" pa ett stalle jag aldrig hann besoka men som jag vet att jag kommer alska!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0