Ett steg närmare fullbordad vuxen

Varje tisdag eller onsdag de senaste åren har jag öppnat min mailbox och tänkt samma sak, men har liksom inte kommit till skott och gjort slag i saken. Men så idag kände jag att nej Petra, nu är du vuxen. Du kommer aldrig nyttja de här mailen igen. Så gott folk, torsdagen den 8 December 2012 är den dagen jag tog steget in i vuxenlivet, det är dagen då jag klickade bort mig från att få Café Operas mail om lista på onsdagar.



Tack för de här åren Jonas Ghauri, måste säga att det har nästan alltid varit galet kul!

Tillbaks till Shanghai igen. De puttsade våra fönster igår, har längtat efter den här dagen sedan vi flyttade hit - äntligen ser man ut ordentligt! Var inte hemma när de putsade men om man ser på andra hus i stan så hänger putsarna i rep ner från fasade och att tolka av de rep som hängde längs vår fasad så hade de nog samma teknik här. Det galna var bara ett repen var fästa i en gungställning nere på vår gård, de hade snurrat repet ett par varv och så var det bra med det. Känns ju helt livsfarligt. Känner nu när jag skriver att det inte alls låter lika sjukt som jag tyckte det var i går när jag kom hem, tyvärr fick vi ingen bild på knuten men ni skulle sett. Då hade ni också höjt på ögonbrynet och funderat vad facket hemma skulle säga om annordningen.

I morgon ska vi till Baosan med jobbet, det är en by/stad utanför Shanghai där det bor många migranter. Migranterna här i Kina har inte samma rättigheter som de som är födda i städerna. Lite kortfattat: det är inte bara att byta stad här, för att få registrera dig i en annan stan måste du betala staten massa pengar. Det är mest folk från landsbygde som vill flytta till städerna och de har sällan råd att skriva sig i städerna. Då blir de migranter, de bor alltså svart i städerna även fast de är kineser. Migranterna jobbar i huvudsak i fabrikerna för några kronor om dagen, de har inte rätt till sjukvård och skola så den organisationen vi ska besöka har öppnat en skola som är kostnadsfri för de barn vars föräldrar jobbar i fabrikerna. Syftet med vårt besök är att sprida julglädje, vi ska klä granen, dela ut julklappar, leka lekar och berätta om de länder vi kommer ifrån. Markus, en svensk kille på jobbet, och jag ska berätta om skärgården, långsfärdsskidor, Pippi, Jan-Ove Waldner och de svenska uppfinningarna blixtlåset och tändstickan. Väldigt glad att Markus pratar kinesiska för annars vet jag inte hur det hade gått. Ska stå brevid och säga heng hao med jämna mellanrum. Det betyder jätte bra. Lovar att lägga upp massa bilder i helgen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0