LavAzza kaffe, you got me at "Hello"!

Helena & Daniel har sin sista dag här i dag och då tänkte vi att vi skulle ta dem till en riktigt bra restaurang. Så jag började googla och surfa runt på Shanghai sidor för att hitta den perfekta restaurangen. Om jag skulle driva en restaurang skulle jag anlita en proffsfotograf, låta en slipad copy skriva texten och be mina vänner skriva ett par bra recensioner. Tyvärr är jag inte ensam om denna taktik så även kvarteskrogen, som jag vet suger, framställs som en restaurang med alla rätt och man undrar varför den inte har en stjärna i Guide Micheline. Vad ska man gå på? Priset, bilderna? Kommentarerna? Allt är ju exakt lika köpt. Till slut gick jag på en med coolt namn, även det är väl köpt men då har vi i alla fall samma smak på den punkten och då är vi ju ett steg i rätt riktning.

När jag höll på där i morse (jag erkänner, det gick över styr och jag var jätte kritisk och analyserade allt minst 2 steg för långt) började jag tänka på hur företag tänker när de namnger produkter. Här kommer mina topp 3:

1. Havrekusar
Kusar är något ett barn petar ur näsan, inget jag äter till frukost. Kusar är även ett smeknamn på trötta hästar. Hur jag än vrider och vänder på det kommer kusar ALDRIG vara något jag kommer förknippa med ätbart,  och definitivt inte med frukostbröd.

2. Sås snipa
Jag vet inte ens vart jag ska börja, ber bara alla företag som tillverkar dessa att byta namn på produkten

3. -Kaktus
Alla dessa drycker, prakt exemplet är drycker som Ramlösa & Loka, som smaksätter sina vatten med "trendiga" frukter. Under senaste åren har det varit mycket granatäpple, så kallade power berries som blåbär och gojjibär(?!) och passionsfrukt. Jag förstår de flesta av dem, men kaktus? Vem var det som bestämde att det skulle bli trendigt? Vet man ens om det är nyttigt eller hur det smakar? Jo, jag vet att det är det som är hela poängen - ingen vet så alla är nyfikna. Men jag tycker ändå att det är dumt.

Efter att ha hållt på med detta alldeles för länge packade jag min väska och gick ner på stan för att hitta ett café att plugga på. Har sedan vi kom haft en favorit fik för detta ända mål, men de har tappat stinget på senaste tiden så har känt mig lite vilsen - vart ska jag hänga på dagarna? Eftersom jag inte visste vart jag skulle gick jag en ny väg till stan och helt plötsligt - där var det! Sånt pang ställe! Himla trevlig personal, snabbt internet, bekväma stolar, gott kaffe, tyst och på behagligt avstånd. MEN det bästa är att jag fick ett bord så jag ser trottoaren, jag kan alltså sitta och kolla på folk hela dagen utan att de ser att jag kollar på dem!! Det är annars något jag kan sakna här, allt ska vara så himla högt upp så det enda man ser är tak. Det är coolt tag, men det händer liksom inte så mycket på taken. Här däremot! Woopa!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0