Kanelbullar, hur gott är det inte egentligen!

Lovade ju er en tunnelbanebild. Igår eftermiddag (röddag i Kina) skulle jag och Tobias åka hem. Detta är alltså en helt vanlig mängd människor en tid som inte är rusningstid. Det värsta jag vet hemma är folk som inte kommer i tid, jag tycker verkligen den är respektlöst. Efter två veckor här har jag varit 45 minuter sen till en middag och 30 min sen till en fika. Tricket är att tänka att allt tar dubbelt så lång tid som du tror, har lärt mig det nu. Stackars hon som fick vänta på mig i 45 minuter för middag, hon kan ju inte ha fått en första bra intryck..!



Men tala om punktlighet, vad gillar ni detta. Mitt tåg kommer om 40 sekunder och sen kommer det ett nytt om 6 min och 28 sekunder. Och de kommer när de ska. På sekunden. SL, där har ni något att sträva mot!!



Hemma har jag tänkt flera gånger att jag tycker att syrianska, turkiska, afrikanska osv föreningen är fel - de måste ju träffa oss infödingar för att komma in i samhället. Jag var därför inte helt bekväm idag när jag träffade Svenska föreningen för en förmiddagsfika för nyinflyttade. Först och främst kände jag mig obekväm för att jag verkligen inte är sugen på att bli en del av kineserna, jag vill vara som jag är - och det är långt i från kines. Förmodligen så som syrianerna känner för oss svenskar. Sen var det jätte trevligt att de ordnar träffen idag och det var trevligt, de hade verkligen ansträngt sig, bakat bullar och så - men kände mig inte helt hemma där. Hur gärna jag än vill kan jag inte identifiera mig med de som har chaufförer, hemhjälp på heltid och bara pratar om ideellt arbete. Som tur var var det några andra där som också kände sig malplacerade så de ska jag äta lunch med i veckan! Det är väl allmänt känt att jag dömer folk innan de ens öppnat munnen och det kanske inte är den bästa egenskapen som ny i Shanghai. Men nu är det så det är, och det ska nog gå bra det här ska ni se! På lördag ska jag på kräftskiva, på sådana tillställningar brukar det vara kul människor!

Idag visar sig Shanghai från in allra bästa sida, 28 grader och strålande sol! Tydligen ska det vara såhär fram till november typ, kanske inte så här varmt, men shortsväder och sol! Me like!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0