Squashbollar växer inte på träd

Det finns inga sopbilar i Shanghai. Det finns inte heller någon källsortering. Istället är stan full av samlare som cyklar eller går omkring med kärror och samlar skräp, de samlar på en sorts skräp, wellpapp, plats eller annan skräpsort. Antingen säljer du ditt skräp till dem för en billig peng eller så bara ger du dem det. Alltså det tar inte hela soppåsen, men ser du att någon samlar på plast och du har en tom vattenflaska kan du ge den. Vet inte vad de betalar för den men känns ovärdigt att ta betalat för sitt skräp..! När de har fått ihop tillräckligt med skräp åker de till soptippen och säljer det. Smart va, skapar ju grymt mycket arbetstillfällen! Idag när jag gick hem mötte jag dem som körde kvällsskiftet.



I övrigt har dagen gått åt till att leta schampo och squash boll. En hel dag tänker ni. Ja säger jag, saker tar lång tid här. Började med att jag bestämde mig för att byta fik att hänga på, behöver ett med bra uppkoppling så att jag kan plugga och söka jobb och tänkte att det måste ju finnas på fler ställen än ett. Jag åker till ett område jag spanade in i somras som såg riktigt schyst ut. Jätte god lunch men inget internet. Ger upp pluggeriet och jobbsökande för idag och går istället in på min to do lista. Nu befinner jag mig alltså i ett nytt område och skall hitta en sportaffär och en frisör/affär som säljer andra schampon än bara asiat schampon. Efter att ha gått lite vilse kommer jag fram till shoppingkvarteren (typ lika stort som hela Stockholm) och börjar leta. Efter fyra timmar går jag hem - utan boll och schampo. Chansar och går in i affären bredvid oss hemma, klart de hade både boll och schampo!

I morgon är sista kvällen med Henrik, efter gårdagen så har jag en känsla av att vi kan hamna på Copy market igen. Då ska jag också ha med mig pengar!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0