I Shanghai planerar man inte - här parerar man

När vi var här i somras så gick vi till ett teppanyaki ställe som Henrik rekommenderade oss. Väl där så förstod vi och servitrisen inte alls varandra, efter några tappra försök så gick vi därifrån utan att äta. Men i söndags gick vi dit igen - med Henrik! Allt var så himla gott! Sushi, kött, grönsaker, fisk, skaldjur, flamberad banan. Mums!! Så, förutom att ta våra gäster till noodle Bull kommer ni att få följa med hit - för nu vet vi hur det funkar!
Eftersom gårdagen gick åt till att leta schampo och boll hann jag inte alls med det som var tanken, söka jobb och plugga så det är högsta prio det idag. Vet ni vad som händer då? Internet funkar högst bristfälligt, du kan inte kolla sidor med högupplösta bilder och ladda ner en fil kan du fetglömma. Då kanske man tänker att det är ju ett lokalt fel - gå någon annanstans där det är snabbare. Men så är det inte, idag är en sån dag då hela Shanghai är seg. De kommer tydligen lite då och då - man vet aldrig när och hur länge de varar.

Man ställs liksom inför helt annorlunda problemställningar här. Hemma har man problem som:
- Mataffären stänger för tidigt
- Tunnelbanan är sen
- Systemet har stängt när du vill att de ska vara öppna
- TV 4 Nyheterna som förstör söndagsfilmen

Här har man problem som:
- Mataffären har inte det du vill ha, eller det kanske de har - men de förstod inte din fråga så de säger nej
- Ibland funkar saker ibland inte - man vet aldrig när
- Man vet inte hur lång tid saker tar, att ta sig från a till b kan ta 15 min - men lika gärna 50. Det vet du först när du kommer fram


Skillnaden på dessa problem är att i Sverige kan man lösa dem genom att planera bättre, gå till affären tidigare, hyr en film och planera festen tidigare. Här vet du inte när problemen kommer, du kan bara förutsätta att de kommer och vara förberedd på att parera. Kom idag på att det är lite som att vara i ett Tetris spel, ibland kommer den en rak bit, ibland en som ser ut som en blixt, fyrkant eller liknande. Du vet aldrig när vad kommer, men när de kommer så lös det. Ibland skiter det sig - men det gör det för alla så det är bara att börja om på nytt. Tobias, jag vet att du skakar på huvudet åt denna liknelse, men jag tycker den var bra ;)

Eftersom det även ösregnar och är svinkallt idag tror jag faktiskt att jag helt sonika går och lägger in mig själv på ett SPA resten av dagen. Oavsett vad så vet man i alla fall att det finns ett SPA som är öppet runt i princip vilken hörna som helst! Och det är inte så lite bra!!



Kommentarer
Postat av: Fanny

hahahahahahahaa, permobilen var helt fantastisk och dina kommentarer får mig att slänga bak huvudet och asgarva högt och kraftigt!



Parera vidare petrus, du kommer att vara så härdad av de kinesiska livet när du är klar där! Det är verkligen som du säger, i indien var jag glad om jag ens kom fram med bussen jag satte mig på:)

2011-09-24 @ 16:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0