Ny arbetslöshetsbubbla spås för Shanghai

Något som jag verkligen gillar, som ger en känsla av att man bor i ett land där det är skönt att vara är rulltrappor utomhus. Finns det rulltrappor utomhus är det lite som en stämpel "här blir det inte frostigt och snöigt". Vi har massor av utomhusrulltrappor här, försöker åka lite varje dag!


Märkte att delar av texten försvann igår så rubriken hade ju inget alls med det jag skrev att göra. Vad som skulle så är att i Shanghai tvättar man extremt mycket på söndagar. Ut genom alla fönster hänger det bambupinnar med tvätt, mellan lyktstolparna hänger linor med tvätt och på elledningarna hänger det galgar (den känns i och för sig lite sådär..!)


Har tidigare skrivit om det här med sopsorteringen, att den inte är vidare effektiv - men skapar arbetstillfällen. Nu när jag är inne i mitt jobbsökarstadie tänker jag mest hela tiden på hur folk jobbar, och kan ärligt säga att merparten av Shanghai är rätt ineffektivt. Det finns mycket i den här staden som är väldigt modern, häftiga platser som vi i Sverige inte ens är i närheten av att åstadkomma. Som exempel kan vi ta en artikel jag läste i Aftonbladet i veckan "Stockholms nya landmärke - Kungsholmsskrapan, 71 meter" Här vet jag inte om de ens bygger hus under 100 meter längre, den nya skyskrapan de bygger här är 600m - det är alltså 8,5 gånger högre än Kungsholmsskrapan, de får mig att fundera på vart gränsen för att få kalla en byggnad skyskrapa går...

Samtidigt som att resultaten är moderna är vägen dit raka motsatsen, ta byggindustin som exempel: När man hemma beslutar sig för att bygga något tar man dit en grävskopa för att fixa grunden - här tar man 100 byggjobbare och ger dem varsin spade. De bygger ett hus mitt emot oss, förra veckan skulle de flytta bygghissen till ett annat hus. Hemma hade man tagit en lyftkran och flyttat på den, här firar man ner den, lägger den på bambupinnar och rullar den, några puttar och några flyttar pinnarna framför hissen så att den kan rulla vidare. Självklart står några bredvid och hejar på! Om man nu bor i en stad med ca 25 miljoner människor kan man inte jobba effektivt, då skulle arbetslösheten bli så stor att det skulle bli kaos. I Sverige har inte antalet jobb ökat på 25 år, men befolkningen har öka med ca 1 miljon - det är väl inte konstigt att vi har arbetslöshet. Undrar dock hur länge det är hållbart att jobba så här ineffektivt här, med så många anställda på varje plats kan man inte ha höga löner, samtidigt trissas priserna upp och Shanghai är nästa i klass med Stockholm. Detta gör att få kommer ha råd att leva här, företagen kommer att behöva höja sina löner; för att klara detta måste de minska antalet anställda. Ser ni nu att jag just har förespått en arbetsmarknadsbubbla för Shanghai?! När ni läser om detta i DI, kom då ihåg att jag skrev det först ;) (Nu tänker säker ni; det här läste jag i DI för ett år sedan..! Ok, men det gjorde inte jag och för att vara en person som lejde en kompis att skriva sin makroekonomitenta så tycker jag att det är en rätt djup analys)

Kanske något lite mer lättsamt om dagen då. Har hittat en ny träningsform, håll i er - den är grym! Vårt hus är 29 våningar högt så i morse sprang jag upp och ner två gånger... tror ni vakten kollade konstigt på mig?! Men är helt övertygad om att den ger resultat för jag känner redan nu att jag kommer ha problem att resa mig upp ur stolen jag nu sitter i! Beach 2012 here I come!


Idag ska jag börja lära mig kinesiska, vi har bestämt att varje söndag från det att Tobias kommer hem så ska vi ha en lärare som kommer till oss. Då Tobias är en språkbegåvning och jag raka motsatsen så känner jag att jag måste tjuvstarta lite och har därför köpt en webbaserad kurs. Får se hur kul jag tycker att det är. Räcker dock med att jag tänker på det här med syrianska föreningen hemma som vägrar lära sig svenska så tänder jag till. Måste i alla fall kunna säga att jag gav det en ärlig chans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0