IKEA - det är inte bara skruvar som fattas

Hade sån träningsvärk i natt. Så fort jag skulle byta position så vaknade jag av att benen värkte och behövde flytthjälp. Var någon som en gång sa Man vill ju inte se fattig ut på stranden och så tog hon en bulle till. Minns inte vem det var, men vet att jag gillar personen!I

Just nu hände något skumt. Det knackade på dörren och utanför står inte en, utan tre personer och räcker över en lapp och pratar på kinesiska. Jag tittar frågande på dem och tillslut förstår jag att det är kabel TV räkningen, jag har ingen kabel TV så bara det är konstigt, men ska det behövas tre personer för att lämna en räkning? Varför postar de inte den som man gör med vanliga räkningar? Den är även manuellt stämplad. Nu kommer vi till det här med ineffektiviteten igen; det har ju minst tagit 4 personer att levererar min räkning för det är garanterat ingen av dem som har som jobb att levererar räkningen som har stämpeljobbet. Hemma krävs det ingen (betalar inte TV licensen av principskäl).



Om det är någon som har något med IKEA att göra som läser detta så skulle jag önska att ni tog denna fråga på ert nästa avdelningsmöte. Har sökt en del jobb på IKEA här men har inte nått någon framgång. För det första har alla jag varit i kontakt med gällande jobb (svenskar) haft en rätt oskön attityd, sen kräver de att man pratar kinesiska för att jobba på IKEA i Shanghai. Det kan jag förstå, men nu råkar det vara såhär att jag vet att det är få svenskar på IKEA som faktiskt pratar kinesiska. Det som stör mig allra mest är dock det här med "vi anställer helst folk med erfarenhet från IKEA". Hallå, det är ingen sekt ni jobbar på - vi som kommer utifrån kan också vara värda att ta i beaktning, kanske till och med kan bidra med erfarenheter som ni som alltid har jobbat på IKEA aldrig fått lära er.

Som ni kanske förstår är jag ganska bitter på IKEA idag, och vill därför passa på att berätta några sjuka historier om IKEA Shanghai. Historierna kommer från en förstahandskälla så jag garanterar att de är sanna.

Historia 1
För ett par veckor sedan införde IKEA nalle förbjud, folk hade alltså tagit med sig så mycket nallar till jobbet att någon fick nog och införde ett nalle förbjud.


Historia 2
Som ny på IKEA i Shanghai får man gå en kurs i vad svenskt är. Där berättat kursledaren, en kines, om att i Sverige kör ungdomar EPA-traktorer och populära artister är exempelvis Nordman.



För att inte pappa ska få spader väljer jag att inte kommentera IKEA mer. Men jag vill att ni funderar på följande:
1 a. Hur många procent av Sveriges befolkning har någonsin aktivt valt att spela en låt av Nordman?
1 b. Hur många av dessa har valt att göra det under de senaste 15 åren?
2 a. Hur många procent av Sveriges befolkning har ägt en EPA-taktor?
3. Hur ser verklighetsuppfattningen ut för den som ansvarar för IKEAs introduktionsprogram?
4. Hur många nallar exakt krävdes det för att man skulle sätta upp lappen "Teddy bears forbidden"?
5. Vad är det man får lära sig i en IKEA butik som man inte kan lära sig någon annanstans?


I morgon ska jag på middag med nätverket Ärtans vänner, tänk om det är någon från IKEA där.. Känner redan nu hur jag är laddad till tänderna med intressanta frågor om företaget och dess arbete i det spännande landet Kina!

Kommentarer
Postat av: Isabelle

Hahaha... Bra skrivet!

2011-09-28 @ 15:25:05
URL: http://lostinshanghai.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0