Baka

Fjärde dagen av vår detox gick av stapeln igår, hann inte till affären efter jobbet och vi har ingen ugn så fick bli en variant av menys fjärde middag: Rösti, istället för blomkål toppade vi med sill. Himmelskt vad gott det blev, vi hade även lite sötpotatis hemma så provade att göra rösti av dem vilket faktiskt blev väldigt det också!


Vi har ju lagat mer mat denna vecka än vi gjort sedan vi flyttade hit känns det som och som jag har fått mersmak. Inte på just den maten vi lagar för tillfället för rotfrukter står mig upp i halsen snart, men BAKA! När vi kommer hem ska jag baka baka baka!! Mest längtar jag efter kanelbullar, men en smulpaj skulle inte heller sitta fel! Självklart snöade jag in mig på lite bakbloggar imorse och hittade faktiskt en hel del grejer som jag kan göra här som jag inte har tänkt på!

Chokladbollar, hittade ett recept på Delicatobollar... Hmmmm Tobias, ska vi skita i detoxen i morgon om det regnar?


Delicatobollar


100 g smör (rumsvarmt)

1,5 dl florsocker

2 msk starkt kaffe

25 g ljus choklad, smält

1,5 tsk kakao

1 msk vaniljsocker

4 dl havregryn

100 g smält ljus choklad

Gör så här:


1. Mixa havregrynen i en mixer så det blir fina smulor.

2. Vispa smör och florsocker med en elvisp och tillsätt sedan kaffet. Vispa tills det blandas.

Tillsätt kakao, vaniljsocker och de finmalda havregrynen. Vispa till en fin smet.

3. Smält den ljusa chokladen (det funkar bra med blockchoklad eller Marabou mjölkchoklad) i en skål i micron eller över vattenbad och häll sedan ner den i smeten.

Vispa eller rör tills allt är ordentligt blandat.

4. Ställ in i kylen en halvtimme.


5. Tag sedan fram ur kylen och rulla i lagom stora bollar.
Ställ sedan in dem i frysen i en halvtimme.

6. Smält choklad i en skål i micron och rulla bollarna i chokladen.
Avsluta med att rulla dem i kokos.


Eller varför inte göra lite glass av all kul frukt som finns här nu, lite upphottning av den glass man själv gorde av coca cola när man var liten! Jätte smarta glassformar från Rice med "uppfångare" i botten så att man kan dricka upp det som smält!


Hittade även kul sockerkasformar till alla kalas hos coolstuff!


Så det var helgens baktips, husligt va!

Ikväll ska jag på klänningsparty hos Karin som ska visa sin sommarkollektion!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0