Bröd, pengar och smygeri

Innan vi flyttade till Kina hade vi aldrig bröd och pålägg hemma, finns en chans att vi faller tillbaks i våra gamla liv när vi flyttar ham så just nu konsumerar jag mer bröd än vatten känns det som. Men det finns ett fenomen i vårt hushåll koplat till detta brödätande som jag bara inte förstår. Vi skär inte bröd på skärbräda så alla smulor hamnar på diskbänken, ju längre man kommer i påläggsprocessen desto grisigare blir det, smulorna blandas med marmeladklickar och ostkanter. Men vi torkar aldrig upp det. Varje gång jag har brett min macka står jag och tittar på röran intensivt som om att den kanske skulle försvinna ju längre jag tittar på den, oftast går jag bara där ifrån och tänker jag tar det sen. Problemet är att nästa gång vår skärdel av diskbänken ska användas så är det för att bre nya mackor - och då är det ju onödigt att städa innan, men när jag är klar med de nya mackorna hamnar vi i titta-intensivt-försvinn-stadiet igen. Det här är jätte äckligt, men ändå kommer jag mig inte för att torka upp röran - inte Tobias heller, så den blir kvar tills vårt städerska kommer. Kontentan - ur alla hälsoaspekter blir det bra att flytta hem till vårt liv utan bröd.
 
Nu kanske ni undrar varför vi inte äter bröd, det ska jag berätta. När jag började plugga fanns det sjukt lite pengar på kontot men massa kul saker att göra av med dem på så då började jag titta på vad det var som kostade. Såklart var det fest och shopping som kostade mest, men det var inget jag var sugen på att minska på så då gick jag vidare till utgifter som kunde klassas som onödiga. Där hittade vi pålägg. Eftersom man sällan lagade mat blev det mycket mackor och därför pålägg för ett helt kompagni. Kom fram till att om jag slutade med mackor skulle jag slippa köpa pålägg, så jag bytte ut brödet mot gröt. Eftersom det är mest jag som handlar i vår familj och påläggsekonomin sitter kvar i mig så det blir aldrig att vi har det hemma nu heller..! 
 
När jag vaknade i morse hade jag två meddelanden, det första fick mig att hoppa upp ur sängen av glädje!
 
Det andra fick mig att slänga min påbörjade frukost och inse hur otroligt skönt det ska bli att flytta hem
 
Nu har jag fått allt jag beställt på Taobao, galet bra att jag kom på denna sida först veckorna innan vi flyttade hem - annars hade det kunna gå illa
 
Har insett att jag kommer sakna t-banan här. Inte för allt folk utan därför att den är så trevlig att åka när det är lite folk och man får sittplats. Är typ som att sitta på en teater där man sitter mittemot varandra, tittar man rakt fram i Sverige ser man bara två personer. Är dessa tråkiga så vet man att resan kommer bli trist, här har du en hel rad med folk att förlita dig på - någon måste ju vara kul!
 
Lyssnade på radio på väg till jobbet och började skratta högt. Om du går in med skorna i ett nystädat rum för att hämta något lite fort, någon har alltså påpekat för dig att det är nystädat, så smyger du. Men är det ingen som har sagt till dig att det inte är nystädad så skulle du aldrig smyga. Dvs, tror vi människor att vi smutsar ner mindre om vi går in med skor om vi smyger än om vi går normalt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0